Felkészülés az iskolára a Pompás Napok módszertanával

Szerző: | 2024.02.29. | Módszertan | 0 hozzászólás

A mezőlaki Tengelic Természetvédő Óvoda 2020-ban lett az ország első Pompás Mesés Óvodája, ami nagy megtiszteltetés volt számunkra. Ez a cím aztán arra sarkalt bennünket, hogy további lehetőségek után kutassunk, és meg tudjuk mutatni az érdeklődőknek, hogy , hogy dolgozunk mi . Két Mesterprogram is indult az óvodában 2020-ban, az egyik a Kerekítő módszer használatának kiterjesztése minden műveltségterületére, a másik pedig a Pompás Meseműhely, amely a nagycsoportosok óvoda-iskola átmenetének megkönnyítését célozta meg szocio-emocionális területen. 2023-ban aztán az Oktatási Hivatal által meghirdetett az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím pályázati kiírásán, mindkét Mesterprogrammal sikeresen pályáztunk, így az óvodánk 2023-2026-ig birtokolhatja a címet.

Tengelic Természetvédő Óvoda által megosztani kívánt Jó gyakorlatunk a Pompás Meseműhely nevet kapta, mivel az alapja az a Pompás Napok Módszertan, ami az intézményünk „Boldog Gyermek” Pedagógiai Programjának egyik fő módszertani alapját képezi, hiszen a programunk központi elemei a népmesék, mondókák, népi gyermekjátékok és a drámagyakorlatok. A Jó gyakorlat intézménytípusa az óvoda, célcsoportja pedig a tanköteles gyermekek. A folyamatban levő egyik mesterprogramunk fő célja az, hogy a tanköteles gyermeket összefogja, kiemelve a vegyes életkorú csoportból és olyan tevékenységet kínáljon fel nekik, ami megkönnyíti az óvoda-iskola átmenetet , kiemelkedően a szocio-emocionális területeken. A Mesterprogram 2020 őszén indult, kutatások és felmérések, anyaggyűjtés és képzések segítségével készült el az a program, amivel immár 3 éve dolgozunk, immár együtt a közvetlen kolléganőmmel. A legmegfelelőbbnek a feltárt területek fejlesztésére a Pompás Napok Módszer tűnt, hiszen a mesék azok, amelyek segítségünkre lehetnek adott céljaink elérésében.

A Pompás Meseműhelyek minden héten egyszer zajlik az óvodában, 45 percben. Ezen az alkalmon vesznek részt a csoportokból kiemelt tanköteles gyermekek. A műhely műveltségtartalma minden héten más, de mindig adott mese az alapja. Első héten a népmese megismerése zajlik, Pompás Napok módszerrel. A mese kiválasztása a feltárt , megerősítendő szocio-emocionális kompetenciák alapján történik. A népmese feldolgozásának legfontosabb szempontja, hogy a kapcsolt műveltségtartalmak ne csak tartalmilag igazodjanak a mesékhez, hanem alátámasszák annak mondanivalóját is. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy fejből mondjuk a mesét, így állandó kontaktusban tudunk lenni a gyermekekkel. A mesefoglalkozásaink szertartással kezdődnek, majd a mese elmondása következik a különböző műveltségtartalmak beillesztésével, esetenként bevonva a gyermekeket is, így interaktív meseélmény átélésében is részük lehet. A mesét követően a mese közben átélt, vagy a mesében megtapasztalható érzelmekről beszélünk. A tevékenység közben kiemelten fejlődik a gyermekek felszabadult önkifejezési képessége, önbizalma, önismerete ,érzelmi intelligenciája,improvizációs, megjelenítő képessége önmegvalósító képessége,erkölcsi értékrendje, figyeleme, beszédfegyelme, alkalmazkodó képessége, gyarapodik a szókincse, fejlődik koncentrációs képessége, belső képalkotás, ok-okozati összefüggések felismerésének képessége, személyisége, oldódik szorongása. A tevékenység szertarással végződik, ezzel a kerettel kiszámíthatóságot így biztonságot nyújtva a gyermekeknek.

A második hét műveltségtartalma a rajzolás, festés, mintázás, tárgyalkotás, melyhez a meséhez kapcsolódva választunk tevékenységet. Itt is fontos, hogy felelevenítsük a mesét, hiszen minden alkalommal szorosan kapcsolódunk mondanivalójához, amivel megerősítjük a fejlesztésre váró területeket és olyan technikákkal bővítsük a tudásukat, amely az osztott csoportok összetétele miatt a mindennapokban nem lehetséges. Tevékenység közben fejlődik finommotorikája, szem-kéz koordinációja, művészi kifejezésmódja, belső kép kivetítése, alkotókedve ,esztétikai érzéke , erősödik önbizalma, egyéni kifejezésmódja, beszédfegyelme, toleranciája, türelme, segítőkészsége.

A harmadik héten ének, zene, énekes játék, gyermektánc a felkínált tevékenység, amelyet szintén a mese felelevenítésével kezdünk, majd következik az ehhez kapcsolódó tartalom. Olyan tevékenységeket iktatunk be ezeken az alkalmakon, amelyek kiemelten erre a korcsoportra alkalmazhatóak, mint például a hangszerek , a belső kép kifejezése zenére, komolyzene hallgatása, esztétikus mozgás fejlesztése . vagy bonyolultabb tánclépések megtanulása. Tevékenység alatt fejlődik: figyelem, fegyelem, alkalmazkodóképesség, szabálytudat, esztétikus mozgás, feladatmegértés, feladattartás, beszédfegyelem, zenei hallás, verbális képességek, önbizalom, önfegyelem, kooperációs képesség, zenei képességek, térirányok, testtudat.

Adott meséhez tartozó záró tevékenység a drámagyakorlatok, drámajáték, amikor a mese felelevenítését követően játszunk drámagyakorlatokat, mímes játékokat, varázsjátékokat. Ez egy nagyon fontos része a Pompás Meseműhelyünknek, hiszen az előző három alkalommal kiemelt érzelmi töltések kapnak elsődleges szerepet, itt van lehetőség a gyermek szükségleteihez igazodó lelki munkának. Fejlesztési lehetőség a tevékenység alatt: figyelem, koncentráció, belső képalkotás, ennek verbális kifejezése, szociális- emocionális képességek, érzelmi intelligencia, erkölcsi értékrend, öntudat, beszédbátorság, önbizalom, önkifejezés erősítése dicsérettel, egyéni kifejezésmód támogatása, kommunikációs képesség fejlesztése, verbális képességek fejlesztése, egyéni gondolatok megfogalmazásával, kooperatív készség támogatása,belső ritmus , tudatos és tudattalan szférák összekapcsolása, perspektíva váltás technikája

Nagyon fontos számunkra, hogy olyan gyermekeket indítsunk iskolába, akik ki tudják fejezni gondolataikat, érzelmeiket, meg tudják fogalmazni mondanivalójukat, érzelmileg megerősödve, megfelelő önbizalommal és kitartással lépik át az iskola kapuját.

A mezőlaki Tengelic Természetvédő Óvoda, az Oktatási Hivatal Bázisintézménye, szeretettel várja az érdeklődőket, 2024.03.23-án, 10.00 órától 14.00-ig tartandó Pompás napok módszertani szakmai napjára! A szakmai napot tartja Dr Deák-Zsótér Boglárka a Pompás Napok alapítója.

A képzés helye: Mezőlak község kultúrháza, Mezőlak, Arany János utca 7. A képzés időpontja: 2024.03.23. 10.00-14.00-ig A módszertani napon lehetőség lesz szakmai kiadványok megvásárlására is. A képzésen 6 kreditpont szerezhető. Aki igényli, kérem, a jelentkezési lapon felül, e-mailben is jelezze, mivel még egyéb adatokra is szükségünk lesz a tanúsítványok kiállításához.

Jelentkezési link: https://forms.gle/BYG7RZ1JDVuRPpHo7
Kredit igénylése: amkmezolak@gmail.com
Jelentkezési határidő: 2024.03.27.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Ismerd meg képzéseinket!

Fejléc online mesés képzések - Pompás napok

Nézz szét webshopunkban!

Legolvasottabb blogcikkeink

Mesés idézetek az ország minden pontján

Mesés idézetek az ország minden pontján

A Pompás Napok közösségében 2025-ben , a NÉPMESE NAPJA apropóján egy új kezdeményezést indítottunk. A Pompás Mesés Nagykövetek nem kizárólag a módszertan, hanem a mesék nagykövetei is. Az idei népmese napja alkalmából 2025-ben egy különleges játékra is hívtuk a...

ÉrzelMesék – Élménybeszámoló

ÉrzelMesék – Élménybeszámoló

Barta Krisztina a Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola tanítója. 2025 nyarán egy pompás mesetábort tartott, miután elvégezte ÉrzelMesék című online továbbképzésünket. Köszönjük Krisztinek ezt a fantasztikus beszámolót! Kívánunk további sok...

Pompás nyári ügyelet a békési SZKIRG Csillagfürt Óvodában

Pompás nyári ügyelet a békési SZKIRG Csillagfürt Óvodában

Köszönjük szépen Dihenné Rucz Erikának, Pompás Mesés Nagykövetnek, az alábbi beszámolót. A békési SZKIRG Csillagfürt Óvoda évekkel ezelőtt nyerte el a Pompás Mesés Óvoda címet, amelyhez méltón a nevelési év mindennapjait is mesék szövik át. Erika az ügyeleti időszakba...

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kosár