Köszönjük szépen Dihenné Rucz Erikának, Pompás Mesés Nagykövetnek, az alábbi beszámolót. A békési SZKIRG Csillagfürt Óvoda évekkel ezelőtt nyerte el a Pompás Mesés Óvoda címet, amelyhez méltón a nevelési év mindennapjait is mesék szövik át. Erika az ügyeleti időszakba is becsempészte a Pompás Napok módszertanát, az interaktív mesemondást. Köszönjük szépen!
Pompás mesés óvodaként a nyári ügyelet ideje alatt kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a szabad játék mellett tartalmas, élményalapú és gazdagító hatású tevékenységeket kínáljunk a gyermekek számára. Ennek jegyében minden csütörtök délelőtt interaktív mesemondást tartunk az aulában, a Pompás Napok módszertanára építve. Az elhangzott mesék között szerepelt A banya, Megtölteni a termet, Jakab és a zab, valamint a Látogatás Tavi Tündénél. Ez utóbbit egy komplex mesés játékfűzés formájában valósítottam meg.
A banya című meséhez levendulát vittem, melyet végül lemorzsoltunk, sóliszt gyurmába gyúrtunk, és levendula korongokat formáltunk belőle, melyeket kiszárítva hazavihettek emlékül a mesés délelőttnek.




A történeteket élőszóban, játékos formában adtuk elő, népi mondókákkal, dalokkal, hangszerekkel, dramatikus elemekkel gazdagítva.
A Jakab és a zab című láncmesét kétféleképpen is feldolgoztuk: először élőszóban meséltem el a gyerekeknek, majd a történetet énekelve is előadtam. A mese feldolgozásához vizuális segédeszközként képeket is használtam, amelyeket az internetről válogattam össze. A láncszerű ismétlődéseknek köszönhetően a gyermekek már egy hallás után maguk is képesek voltak visszamesélni a történetet a képek segítségével. Ez a megközelítés különösen hasznos volt a memóriájuk, beszédkészségük és önbizalmuk fejlődése szempontjából. Összehasonlítottuk a búzát és a zabot. Utóbbit mag formájában is vittem, így tapogathatták, durkálhattak benne szenzoros élménnyel is kapcsolódva a meséhez.




Örömmel tapasztaltuk, hogy a gyermekek aktívan bekapcsolódtak a közös játékba, és a mesék hatása tovább élt a szabad játékban is. Külön említésre méltó, hogy a Megtölteni a termet című mese másnap a homokozóban is megjelent a gyermeki játékban: a gyermekek kooperatív módon építettek egy nagy homokvárat, és azt igyekeztek megtölteni homokkal, vízzel – és „szeretettel”.




A közös élmények nemcsak a fantáziát, hanem az együttműködést, a szókincset, az érzelmi intelligenciát és az alkotókedvet is gazdagították. A gyermekek szívesen kapcsolódtak be a kreatív tevékenységekbe is, amely tovább mélyítette a mesék által közvetített élményeket. Büszkén mondhatjuk, hogy egy igazi Pompás mesés ovi vagyunk, ahol a mese élő módon, közösen születik meg – újra és újra.
Egy régebbi írást is olvashattok Erikától, ami szintén a nyári ügyeleti időszakhoz nyújt inspirációt.
Szeretettel ajánljuk Erika mesékkel foglalkozó Facebook-oldalát is!
0 hozzászólás